Lezing Het stilleven in de negentiende eeuw: ‘nature morte’ of ‘nature vivante’?

Het stilleven heeft binnen de hiërarchie van de schilderkunst altijd onderaan gezeten. Voorwerpen worden door de kunstenaar bij elkaar gezet en dat geheel wordt vervolgens (na)geschilderd. Behalve vakmanschap was daar weinig fantasie voor nodig, reden waarom het stilleven weinig aanzien genoot. In de loop van de 19de eeuw was dat niet anders, maar daardoor konden kunstenaars als Manet, Cézanne en Courbet er naar hartenlust mee experimenteren. Het ‘overtreden’ van academische regels, zoals dat bij het uitbeelden van historische gebeurtenissen wel gemakkelijk kon gebeuren, was bij het schilderen van een stilleven veel minder een risico. Daardoor gaf juist het stilleven een stukje vrijheid aan de kunstenaar, dat uitnodigde tot de nodige experimenten in compositie, manier van schilderen, keuze van attributen. Hoe staan de stillevens van Fantin-Latour in deze ontwikkeling? Hij heeft er honderden geschilderd, verdiende er zijn geld mee, maar toch lag zijn hart bij de imaginaire schilderijen waarin hij al zijn fantasie kwijt kon. Zijn publiek dacht daar anders over, eigenlijk tot op de dag van vandaag. Fantin-Latour’s haat-liefde verhouding zegt veel over het stilleven in de 19de eeuwse schilderkunst.
Hans Vogels is conservator bij Museum Gouda

Tijd: 15.30 uur-16.30
Waar: het Ruim
Kosten: € 15,-/ met korting € 8,- (incl. entree museum)

Inschrijven via: rondleidingen@museumgouda.nl


Hier vindt u ons

Museum Gouda
Achter de Kerk 14
2801 JX Gouda
Oosthaven 9 (tevens museumwinkel)
Routebeschrijving

Contact

T 0182 331 000
F 0182 331 019
info@museumgouda.nl

Laatste tweets

Uiterste inzenddatum 7 januari 2018! https://t.co/P1uY4zbkOD

Vanaf 17 februari 2018 in Museum Gouda: Pieter Pourbus. Meester-schilder. https://t.co/uhRWlJA2Xk

MuseumGouda

Openingstijden

Dinsdag t/m zondag 11.00-17.00
Speciale feestdagen

Parkeertip: Q-park Bolwerk
Meer informatie

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven? Meld u dan snel aan voor onze nieuwsbrief!