MuseumJeugdUniversiteit Gouda750 jaar! (college 1)

18 september 2022
Kosten15 euro voor 3 colleges
tijd9.30 uur in Museum Gouda

Gouda bestaat 750 jaar, vier het mee! Deze collegereeks van de MuseumJeugdUniversiteit ga je naar Museum Gouda én de Sint Janskerk. Je leert alles over het document met de stadsrechten, van schrijven met een ganzenveer tot het maken van een lakstempel. Je neemt een kijkje achter de schermen bij de orgels in de kerk. En als je het verhaal kent achter de glas-in-lood-ramen, kun je er zelf ook één ontwerpen.

College 1: Zijn de 750 jaar oude stadsrechten te zien? Gouda bestaat 750 jaar. De stadsrechten staan op een heel oud handgeschreven papier en hebben een officieel stadszegel. Christel Stolk van het archief vertelt je er alles over. Ze laat zien hoe zo’n zegel werd gemaakt en hoe het papier werd beschreven. Schrijven met een ganzenveer, een brief verzegelen met was, je mag het zelf uitproberen.

Let op: dit college is op zondag.