De stad verzamelt - 150 jaar Museum Gouda

t/m2 februari 2025

Een houten veerpont sleutel. De lichtreclame van de Arcadebioscoop. Een lidmaatschapskaart van So What! Het koffertje waarmee ereburger Abdellah Laaguili naar Gouda afreisde. Zomaar wat voorwerpen die symbool staan voor Gouda en gegrift staan in onze collectieve herinnering.

Museum Gouda werd opgericht in 1874 en is daarmee een van de oudste musea van Nederland. Het museum komt voort uit de viering van het 600-jarig bestaan van de stad Gouda, toen in Arti Legi op de Goudse Markt in 1872 een tentoonstelling van ‘Goudsche Oudheden’ werd georganiseerd.

De verzameling geschiedkundige en kunsthistorische voorwerpen die de Gouwenaars ter gelegenheid van dit jubileum bij elkaar brachten – naar aanleiding van een oproep in de krant - vormde de basis voor de stadscollectie en daarmee voor het museum. Onder andere de 16de-eeuwse altaarstukken en de 17de-eeuwse schuttersstukken behoren nog steeds tot de collectie van de stad, die inmiddels meer dan 40.000 voorwerpen omvat.

In 2024 bestaat Museum Gouda 150 jaar. En dat willen we niet ongemerkt voorbij laten gaan! We vieren ons feestje met de stad: vanaf 27 januari is de jubileumtentoonstelling De stad verzamelt - 150 jaar Museum Gouda op de bovenverdieping (geen lift) te zien.

Geniet van de herinneringen die te zien zijn in de twee zalen: een met de voorwerpen die in 1872 werden aangeboden en een met de objecten mét verhalen die Gouwenaars nu hebben aangeleverd. Zit jouw voorwerp erbij?