Henk Helmantel - Geloof, Harmonie en Stilte

vanaf24 februari 2018
t/m1 juli 2018

Henk Helmantel viert zijn 50 jarig kunstenaarschap in 2018 in Gouda, Gorssel en Taiwan. In Museum Gouda is een grote overzichtstentoonstelling. Er hangt werk uit de periode 1977 - 2017. De titel van de tentoonstelling in Museum Gouda luidt: Geloof, Harmonie en Stilte.

Henk Helmantel schildert de schoonheid van de schepping. Hij kan die schoonheid net zo goed zien in een weerbarstige kweepeer als in een kartonnen doos. Net als glaskunstenaars schildert Helmantel met licht. ‘Er zij licht’, dat is de bron waar uit Helmantel put.

Drie zalen in de Goudse tentoonstelling zijn op kleur samengesteld: rood, blauw en wit. In de werken met een rood accent, lijkt Helmantel een eigen boodschap te willen overbrengen; dat zijn zijn meest expressieve werken. Helmantel spreekt en doet belijdenis. De werken met een blauw accent zijn het resultaat van een zeer zorgvuldige compositie. Helmantel heeft net zo lang geschoven met zijn schalen, glaswerk en fruit tot er een hoge mate van abstractie is ontstaan. Het gaat niet meer om de weergave van de voorwerpen op zich, maar om het geheel, de harmonie. Hier zet Helmantel zich in de traditie van Vermeer en Mondriaan, zijn grote voorbeelden. De witte werken ten slotte zijn het eenvoudigst. Hier heerst de stilte, de eerbied. Helmantel zwijgt.

In de tentoonstelling worden twee eeuwenoude beelden opgenomen; apostel Jacobus, gemaakt van lindehout en Catharina uit zandsteen.

Eén zaal is ingericht met werk van zes kunstenaars waarmee Henk Helmantel zich zeer verwant voelt: Theo Kurpershoek, Walter Vaes, Willem van de Berg, Otto B. de Kat, Jan Wittenberg, Kees Stoop.

De tentoonstelling Geloof, Harmonie en Stilte is te zien van 24 februari 2018 t/m 17 juni 2018. Nu verlengd t/m 1 juli 2018!