Susanna – Van middeleeuwen tot #MeToo

vanaf5 oktober 2024
t/m23 maart 2025

In Museum Gouda is dit najaar een tentoonstelling te zien over Susanna en de Ouderlingen. In dit Bijbelse verhaal (Daniël 13:1-64), proberen twee machtige mannen de badende Susanna te chanteren. Als zij niet toegeeft aan hun avances, zullen ze haar beschuldigen van ontrouw. Susanna weigert en wordt inderdaad voor de rechter gesleept, al voorkomt de tussenkomst van Daniël haar veroordeling. Me Too avant la lettre dus.

Dit relatief onbekende Bijbelverhaal is wereldberoemd geworden omdat Susanna in de kunstgeschiedenis talloze malen is vastgelegd. Van Rembrandt van Rijn en Artemisia Gentileschi tot hedendaagse kunstenaars; steeds opnieuw is zij een slachtoffer, een model van vroomheid en deugd, of zelfs een sekssymbool. De tentoonstelling is een vervolg op de succesvolle expositie in het Walraff-Richartz Museum in Keulen, waar ook de Goudse Susanna van Joachim Wtewael te zien was.