Hete Vuren - Schatten uit het Rijks

vanaf25 mei 2024
t/m15 september 2024

De relatie tussen mens en vuur vormt de rode draad door deze tentoonstelling: op sommige kunstwerken niet meer dan een flakkerende kaars, op andere verwoestende vlammen. Prachtige werken uit het Rijksmuseum worden afgewisseld met stukken uit de eigen collectie en vertellen samen het knisperende verhaal van Hete Vuren.

De kunstwerken in Hete Vuren nemen de bezoeker mee door de afgelopen eeuwen, aan de hand van alledaagse taferelen en knallende zeeslagen. Schilderijen geven een inkijk in het leven van toen en laten tegelijk zien hoe kunstenaars zelf ook speelden met vuur, om een bepaalde sfeer neer te zetten of symboliek toe te voegen. Naast overkoepelende thema’s als huiselijk vuur en de vernietigende kracht van vuur, wordt ook ingezoomd op de Goudse industrie. Vuur was onmisbaar voor de pijpenmaker of plateelbakker.

Ambachtelijk vuur
In keuken, klaslokaal of smidse: vuur kwam je eeuwenlang overal tegen. Door met het vuur samen te werken, werden uitvindingen gedaan en industrieën gecreëerd. Bij de warmte en licht die het bood werd werk verzet. Geen wonder dus dat vuur symbool staat voor de menselijke ontwikkeling. Kunstwerken van onder meer Gabriël Metsu en Michiel Versteegh laten deze dynamiek tussen mens en vuur treffend zien.

Vernietigend vuur
Vuur brengt niet alleen vernieuwing, het vernietigt ook. In menselijke handen is het een gevaarlijk element: buskruit, brand of bombardement. In Hete Vuren getuigen verschillende werken hiervan. Kunstwerken waarvan de rookpluimen van het doek af walmen doen verslag van verwoesting, natuurgeweld en de verzengende kracht van vuur.

Huiselijk vuur
Op een groot aantal schilderijen is het Nederlands huiselijk leven te zien in de 17de, 18de en 19de eeuw. Deze genrestukken zijn een uniek product van Hollandse bodem, waarin haardvuur, kolenvuur en kaarslicht een hoofdrol spelen. Het zijn vaak alledaagse, behaaglijke taferelen. De lezende vrouwen van Hendrik Jacobus Scholten bijvoorbeeld of het pianospelende meisje van Jacob Maris.

(On)bekende meesters
Bij de 33 schilderijen uit de collectie van het Rijksmuseum zitten parels van Jan Steen, Gerard Dou, Jacob Maris en Jozef Israëls, naast relatief onbekende schilders zoals Anthony Oberman met De schilder in zijn atelier, Hendrik Jacobus Scholten met Zondagmorgen , of Schevenings binnenhuis van Willem Alexander Liernur.

Hete Vuren, schatten uit het Rijks is de laatste in een reeks reizende tentoonstellingen over de elementen aarde, water lucht en vuur. Hiervoor werken stadsmusea uit Bergen op Zoom, Harlingen, Hoorn, Zutphen, Venlo en Gouda samen met het Rijksmuseum. De selectie uit het Rijks is voor elk museum gelijk, maar de manier waarop de tentoonstelling wordt ingericht en aangevuld met werken uit de eigen collectie is uniek. Ontdek zelf het gloedvolle verhaal van Hete Vuren in Gouda.