De stad verzamelt - IJssalon Italia

vanaf9 mei 2024
t/m27 oktober 2024

Een verdwenen icoon uit het Goudse straatbeeld komt weer tot leven in Museum Gouda.

Heel veel Gouwenaars koesteren de herinnering aan de familie Agnoli en hun heerlijke ijs. In het weekend van 12 mei, als Museum Gouda op de kop af 150 jaar bestaat, opent deze iconische ijssalon tijdelijk weer zijn deuren aan de Oosthaven. Met de originele stoelen en tafels, ijscoupes en natuurlijk de bekende neonreclames. Haal herinneringen op en waan je even terug in de tijd! En misschien wordt er zelfs wel weer Italiaans ijs geschept...

De expositie is ook een eerbetoon aan de eigenaar Danilo Agnoli, die op 25 januari 2024 op 79-jarige leeftijd overleed. Iedereen in Gouda kende Danilo van Italia, de zaak in hartje binnenstad die op enkele tientallen meters van de monumentale trappen van het stadhuis lag. Wie daar trouwde, kon in trouwpak of bruidsjurk zo doorlopen naar Italia, waar de eigenaar voor de bruid en bruidegom al een gratis ijsje klaar had staan.

IJssalon Italia was echt een ontmoetingsplek van Gouwenaars. Marktlui sloten er hun dag af, scholieren wipten langs in een tussenuur, en Marokkaanse gastarbeiders dronken er koffie en namen meteen ingewikkelde Nederlandse formulieren mee, die Agnoli dan voor hen invulde. Als geen ander wist hij hoe moeilijk het was om in een nieuw land een bestaan op te bouwen. Agnoli maakte deel uit van een golf aan Italianen die huis en haard achterlieten om de armoede in hun land te ontvluchten. Ze werden verscheurd, omdat ze in twee werelden leefden. Maar migranten zoals hij hebben de stad gemaakt tot wat die nu is. Zeker in deze tijd van polarisatie vindt het museum het belangrijk om ook dat verhaal te vertellen.