Thema-avond: Koninklijke Kunst en kolonialisme

21 maart 2024
Tijd19u.00-21.30u
Kosten5 euro

Koningin Wilhelmina (1880-1962) was bijna 58 jaar koningin van Nederland: van 1890 tot 1948. Deze lange regeerperiode werden schilderijen en symboliek van Wilhelmina verspreid over de Nederlandse koloniën om het idee van eenheid binnen het Nederlands koninkrijk uit te dragen. In samenwerking met Museum Sophiahof en hun programmalijn The Explainers bespreken we enkele voorbeelden van deze koninklijke propaganda. Hoe moeten we deze kunstwerken interpreteren? En hoe presenteer je als museum vandaag de dag deze gezichten van het kolonialisme?

The Explainers on Tour

Tegenwoordig staat ons koloniale verleden steeds meer in de belangstelling. Maar weet jij hoe het precies zit? Heb jij behoefte aan duiding van dit ingewikkelde verleden? En ben je benieuwd naar de impact op het heden? Bij het programma The Explainers on Tour komen experts naar een plek bij jou in de buurt om tekst en uitleg bij een actuele kwestie gelinkt aan voormalig Nederlands-Indië geven. Deze Goudse editie wordt gemodereerd door Chrissy Flohr, programmamaker Museum Sophiahof.

Samen gaan we de diepte in en verkennen we verschillende perspectieven. De nadruk ligt op interactie. Elke editie reflecteert een performer op deze kwestie in de vorm van muziek, dans, spoken word of een andere vorm.

Maria Rey-Lamslag (1988) studeerde kunst- en architectuurgeschiedenis (BA) en Heritage Studies (MA) en heeft als zzp'er verschillende projecten gedaan rondom het koloniaal verleden van Nederland, in het bijzonder over gedeelde geschiedenissen met Indonesië. Zo maakte zij korte documentairefilms voor het Indisch Herinneringscentrum, publieksprogramma's voor het Rijksmuseum en tentoonstellingen bij het Amsterdam Museum. Op dit moment is Maria als tentoonstellingsmaker verbonden aan Wereldmuseum, dat locaties heeft in Amsterdam, Leiden en Rotterdam.

19:00 - Welkom door directeur Femke Haijtema
19:05 - Interview met cultuurhistorica Maria Rey-Lamslag over Wilhelmina als "koloniaal boegbeeld"
19:25 – Panelgesprek over andere blikken op ‘Uitreiking van het Lombokkruis’ met Rizky Kalebos, Miguell Kaidel, Maria Rey-Lamslag en Femke Haijtema
20:00 – Interactieve Q&A met panel
20:20 – Dichterlijke reflectie door Lisa van Tongeren
20:30 – Bezoek ‘Koninklijke Kunst’ met mogelijkheid tot rondleiding door conservator Jorien Soepboer
20:45 – Borrel met Indische hapjes
22:00 – Afsluiting

Wil je deze inspirerende avond bijwonen? Reserveer hier je ticket.

Meer informatie
Dit programma komt tot stand in samenwerking met stichtingen en organisaties uit het veld.
Voorbeelden van eerdere edities:
The Explainers: Schiedamse Jenever van Indië tot nu
The Explainers: Kolonialisme & LHBTQIA+